ג'ני מלכת השודדים

שיתוף פוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב print
שיתוף ב email
ברכט & וייל
Creative Commons License by Wikimedia

לפני מספר ימים, ליתר דיוק ביום 3 באפריל, מלאו 70 שנה למותו של קורט וייל (Kurt Julian Weill). למרות שהלך לעולמו בגיל צעיר (50) השאיר אחריו קורט וייל רשימה מכובדת של יצירות כאשר לחלק גדול מהן הוא היה שותף עם ברטולט ברכט (Bertholt Brecht).

קורט וייל היה לברטולט ברכט בדיוק מה שהיה שנים אחר כך נינו רוטה לפדריקו פליני: צמד יוצרים שתוך שיתוף פעולה בינהם יצרו לא מעט פנינים תרבותיות. כשעלו יצירותיו של ברכט בתאטראות בארץ, תמיד הקפדתי ללכת ולצפות בהן:  אמא קוראז', מעגל הגיר הקווקזי, הנפש הטובה מסצ'ואן וכמובן אופרה בגרוש, כל אלו מפרי עטם.

אופרה בגרוש (בשפת המקור: Die Dreigroschenoper) היא יצירתם המשותפת הידועה ביותר של הצמד ברכט & וייל.  גם כאן ברכט היה אחראי למילים וקורט וייל למוסיקה.

אנו עומדים אנו עתה לפני חג הפסח אשר בבסיסו עומדת שאיפתו של כל אדם לחירות ובעייני החירות תמיד היתה ותהיה קשורה גם לכבוד. לא בכדי נקרא אחד מחוקי היסוד של מדינת ישראל חוק כבוד האדם וחירותו. פשוט לא ניתן להפריד בין שני אלו.

אחד השירים הטובים לדעתי שכתב ברכט והלחין קורט וייל עוסק בדיוק בנושא הזה ונקרא Pirate Jenny. בעברית נקרא השיר ג'ני של הפיראטים, ג'ני מלכת הפיראטים או ג'ני מלכת השודדים, תלוי לאיזה תרגום אנו מתייחסים ויש כמה וכמה.
במחזמר אופרה בגרוש מבוצע השיר במערכה הראשונה. מי ששרה אותו היא פולי שאמורה להינשא למקי. פולי רוצה לנקום בהוריה מכיוון שהם מתנגדים לרומן שלה עם מקי.

ג'ני גיבורת השיר, היא אחת מאלו שאנו מכנים אותם "השקופים". היא חדרנית בבית מלון זול אך אינה זוכה ליחס כלשהו מאורחיו ובמקרה הטוב הם זורקים לה איזו פרוטה שחוקה כתשר. ניתן להניח שהשכר המשולם לה גם הוא לא יותר משכר המינימום. לפעמים אני תוהה מה מכאיב יותר: השכר הירוד או חוסר הכבוד והזלזול מצד הסביבה. יכול להיות שהשילוב של שני אלו הוא שעושה את המצב לבלתי נסבל.

מי מאתנו לא נתקל בכמה כאלו מידי יום בעידן שלפני הקורונה? עובדי ניקיון במוסדות שונים, מאבטחים במרכזי קניות, אורזים בסופרמרקט, מתדלקים בתחנות דלק ועוד. ומי יודע כיצד כל אלו מתפרנסים היום, בימים של קורונה, סגר ואבטלה גואה?

אך נקמתה של ג'ני בוא תבוא. יום אחד מגיעה לחוף ספינה של שודדי ים. שודדי הים מפגיזים את העיר ומחריבים אותה ורק בית המלון בו עובדת ג'ני נשאר על תילו. אך במהרה מסתבר כי שמחתם של אורחי המלון היתה מוקדמת מדי: השודדים אוסרים את כל אורחי המלון ושואלים את ג'ני מה לעשות אתם. ג'ני מתגלית כטיפוס חסר כל רחמים והיא מחליטה לבוא אתם חשבון. ברכט לוקח את הסיפור הזה עד הקצה.
כך תרגם ד"ר דן אלמגור את המילים של ברכט.

   מלכת השודדים

אתם, אדונים,
הרואים איך אני
רצפות על ארבע מקרצפת,
לבושה בסחבות
במלון מטונף –
תתקעו לי בכף
אסימון משופשף;
אך אינכם יודעים עם מי יש לכם עסק.
לא, אינכם יודעים עם מי יש לכם עסק.

אבל ערב אחד
תשמעו קול צווחה.
"מה קרה?", תשאלו, "מי הצורח?"
אז תראו אותי עומדת ומחייכת
ותאמרו: "מה זה? מה יש כאן לחייך?"

וספינה עם גולגולת
על שישים תותחיה
תעגון אז בחוף.

אתם, הגברים,
האומרים: "מהרי
לסדר ת'מיטה! אין לי זמן כאן!"
ועושים לי טובה
שזורקים לי נדבה;
אני אקח ת'פרוטה
ואסדר את המיטה ‟
אך במהרה שום גבר לא יישן כאן.
הלילה שום איש כבר לא יישן כאן.

כי בחצות
שוב ירעימו פצצות.
"מה קרה?", תצרחו שם מרחוק,
ותראוני בחלון צופה, צוחקת –
ותאמרו: "חוצפה! מצאה לה זמן לצחוק!"

וספינה עם גולגולת
על שישים תותחיה
אז תפגיז את העיר.

אז תמחו, אדונים,
את הצחוק מן הפנים,
כי תראו איך העיר מתמוטטת,
ובתים למאות
ייהרסו עד ליסוד,
ורק זה המלון
יעמוד על תילו.
תשאלו: "למה הוא עומד עוד?
בזכות מי דווקא הוא עומד עוד?"

לילה יורד.
המלון עוד עומד.
תתפלאו: "מי נמצא בו? מי שם גר?"
אז תראו אותי פוסעת אל הבוקר
ותאמרו: "הוא בזכותה נשאר!"

וספינה עם גולגולת
על שישים תותחיה
אז תקרא לי: "הידד!"

שוב תזרח החמה
ונושאי הספינה
יפשטו כצללים בכיכר כאן,
אוסרים בכבלים
את כולכם, הנבלים,
מביאים לפניי,
שואלים: "מתי
להרוג אותם ‟
מיד, או אחר-כך?
את כולם? מיד, או אחר-כך?"

שמש תצליף
ודממה ברציף.
ישאלו: "מי ימות – ומי נשאר?"
אתבונן לי דומם
ואומר: "כולם!"
וכשיפלו ראשיכם אומר רק:
"הופ-לה!"

וספינה עם גולגולת
שוב תפליג אל האופק,
ואני איתה.

זהו טקסט חזק ונוקב במיוחד ובכל פעם שאני קורא אותו הוא מכה בי בעצמה. כמו כל כתביו של ברכט, גם השיר הזה זכה להרבה מאוד ביצועים בשפות רבות. הביצוע המועדף עלי הוא זה של אוטה למפר: גב' למפר היא מולטי טאלנט. היא זמרת, שחקנית, מלחינה וכותבת. היא מבצעת את יצירותיהם של ברכט & וייל באנגלית ובגרמנית ועד עתה לא שמעתי ביצועים טובים משלה.

 

בעברית יש כמה ביצועים טובים לשירו של ברכט. הנה מירי אלוני הגדולה שרה ברכט & וייל ונראה שהטקסט הזה יוצא לה מעמקי נשמתה.

 

גדולתן של יצירות נמדדת בעמידתן במבחן הזמן. את המבחן הזה, יצירותיהם של ברטולט ברכט & קורט וייל עברו מזמן. יצירותיהם מוצגות על בימות העולם כבר עשרות רבות של שנים וכנראה שימשיכו להיות מוצגות עוד זמן רב. ברכט כתב על נושאים המעסיקים את החברה האנושית מאז ומעולם כמו מעמדות, מלחמות וצדק חברתי וכך נשארים מחזות אלו רלוונטיים. כל זמן שהחברה לא תשתנה, ימשיכו כתביו של ברכט להציב לנו מראה כדי שנתבונן בה.
כולי תקוה שעם שובינו לחיים נורמליים, נזכור את כל העובדים השקופים שהזכרתי, נתייחס אליהם בכבוד ואז למילה הזו – השקופים, לא יהיה יותר מקום אצלנו בלקסיקון.
הימים הם ימים קשים ולמרות זאת אני מאחל לכולנו חג שמח ושיהיה לנו אביב בלב. אנו נתנחם בטבע הפורח ובכל זאת נשתדל להתעודד ולזכור כי כל יום שחולף מקרב אותנו לסופו של המשבר.

הרשמה לרשימת דיוור

פוסטים אחרונים

קרולינה - העלמה שהצילה את ריִיֶקָה

קרולינה - העלמה שהצילה את ריִיֶקָה

רייקה (Rijeka) שבקרואטיה היא עיר נהדרת המהווה זה מאות שנים מרכז ספנות ובניית ספינות, אך בשל העובדה כי היא משלבת…
מישל, הר הגעש והמפרום הפיליפיני

מישל, הר הגעש והמפרום הפיליפיני

יש לא מעט סיבות מדוע אני אוהב לטייל בחו"ל. בין הסיבות הרבות ניתן למנות את המפגש עם תרבויות אחרות, עם דתות…
הרמן ואלד ואנדרטת הזיכרון ביוהנסבורג

הרמן ואלד ואנדרטת הזיכרון ביוהנסבורג

הַרְבֵּה כְּבָר רָאִיתִי וְהַרְבֵּה עוֹד אֶרְאֶה, אַךְ מַה שֶּׁנִּגְלָה לְעֵינַי שָׁם לא אוּכַל לָשׁוּב וְלִרְאוֹת: כָּל הַמִּלִים שֶׁנִּבְרְאוּ וְשֶׁיִּבָּרְאוּ, בְּכָל…
שלושה שירי חופש

שלושה שירי חופש

המשורר ג'ובראן חליל ג'ובראן אמר פעם כי חיים ללא חופש, הם כמו גוף ללא נשמה. בשבועות האחרונים היו לי הרבה…
בין סיימישטה לזמון

בין סיימישטה לזמון

בטיולים אותם אני מדריך, אני תמיד משתדל לדבר גם על היסטוריה יהודית. היהודים גלו מארצם כמה וכמה פעמים לאורך ההיסטוריה:…
ג'ני מלכת השודדים

ג'ני מלכת השודדים

לפני מספר ימים, ליתר דיוק ביום 3 באפריל, מלאו 70 שנה למותו של קורט וייל (Kurt Julian Weill). למרות שהלך לעולמו…