ארתור רובינשטיין – הפסנתרן שאהב את החיים

שיתוף פוסט

ארתור רובינשטיין והפסנתר
Public Domain

"עם כל התווים השגויים שאני מנגן בהופעותיי, אפשר היה לכתוב סונטה נוספת". כך אמר פעם ארתור רובינשטיין.

ביום 20 בדצמבר 1982, היום לפני 38 שנים, כחודש לפני יום הולדתו ה-96 הלך ארתור רובינשטיין לעולמו. פרט להיותו אחד מגדולי הפסנתרנים במאה ה-20, היה רובינשטיין איש מרתק שניהל אורח חיים ראוותני משהו ובעקר שונה לחלוטין מפסנתרנים אחרים.

רובינשטיין היה אדם שאהב את החיים. כך אמר: "משמעות החיים היא לחיות ולא לברוח מהם. אין תחליף לחיים מלאים. אני מעדיף למות צעיר מאשר לרחרח סביב החיים. לאלו ההולכים לרופא כדי לשאול אלו ויטמינים לצרוך אני אומר: אכלו 4 לובסטרים וחצי קילו קוויאר. אם התאהבתם בבלונדינית יפהפייה, אל תפחדו, התחתנו!". רובינשטיין בהחלט חי על פי הפילוסופיה הזו. הוא אהב הרבה מאוד נשים אך לא הספיק להתחתן עם כולן. במיטתו הוא ליטף מנעד רחב מאוד של נשים החל מבנות החברה הגבוהה ועד הזונות של פריס.

אחד הסיפורים הפיקנטיים בספר זכרונותיו הוא על פגישתו עם השחקנית האמריקאית טלולה בנקהד (Tallulah Bankhead). הם נפגשו בוילאג' בניו יורק כשהיא היתה עדין אלמונית. הגב' בנקהד שידלה אותו כי ינגן עבורה ובתמורה היא תעמוד על ראשה בזמן נגינתו. היא רק שכחה לעדכן אותו כי מתחת לשמלתה, היא אינה לובשת דבר…

כשרצה רובינשטיין להציע נישואין לנלה אשתו, הוא בחר לעשות זאת על יד אנדרטת שופן בורשה כך שלא ניתן לטעון כי לא ידע רומנטיקה מהי. כשהיה רובינשטיין בן 90, הוא נפרד מנלה לטובת אנאבל שהיתה צעירה ממנו ב-57 שנים.
רובינשטיין היה יהודי גאה. כשנודע לו על חוקי הגזע שהנהיג מוסולוני בלחץ הגרמנים, הוא החזיר לו את אות הכבוד הגבוה שהעניק לו. על המברק אותו שלח למוסוליני חתם: "ארתור רובינשטיין, פסנתרן יהודי".

לאחר מלחמת העולם השניה, סירב להופיע בגרמניה. בתקופת המאבק של הישוב במנדט הבריטי, הוא ביטל את כל הופעותיו בממלכה המאוחדת. לאחר שהובהר לו כי רבים משוחרי המוסיקה בממלכה הם יהודים, חזר בו מהחלטתו אך ביקש לפרסם כי כל ההכנסות מהופעותיו יהיו קודש למשפחות היהודים שנספו בספינה אקסודוס אותה החזירו הבריטים לגרמניה.

רובינשטיין היה ימני מאוד בדעותיו ועל רקע זה היה מיודד עם מנחם בגין. חילוקי דעות קשים היו לו עם הכנר יהודי מנוחין נגדו טען רובינשטיין כי אינו רואה את האינטרסים של העם היהודי. "אני אוהב את ירושלים כמו שאני אוהב אישה והאמינו לי כי אני יודע כיצד לאהוב אישה", כך התבטא באחד מביקוריו הרבים כאן. לנשים היה תפקיד חשוב בחייו ובאותו דימוי של אהבת אישה, הביע רובינשטיין גם אהבתו לקהל: " אני אוהב את הקהל בדיוק כפי שאני אוהב אישה".

ארתור רובינשטיין היה כל כך עסוק בחיים, עד כי היו ימים בהם לא טרח כלל להתקרב אל הפסנתר, למרות שידע כי יש לכך השלכות: "כאשר איני מתאמן יום אחד, אני מרגיש זאת. כאשר איני מתאמן יומיים, הקהל מרגיש".

ב-1973 נחנכה בארץ תחרות רובינשטיין על שמו, תחרות הנערכת עד היום אחת ל-3 שנים בתל אביב.

בחודש אפריל 1976 כאשר הוא בן 89, קיבל ארתור רובינשטיין מידי הנשיא ג'רלד פורד את מדליית החירות הנשיאותית, אות הכבוד הגבוה ביותר שיכול נשיא ארה"ב להעניק לאזרח כלשהו.

לאחר שהלך לעולמו כמעט בגיל 96, נשרפה גופתו על פי צוואתו אך בניגוד לבקשתו לא פוזר אפרו מעל ירושלים אלא נטמן סמוך למושב עמינדב במקום ממנו יש תצפית על עיר הקודש. במקום הוצב פסל דמוי קלידים מעשה ידיו של הפסל ישראל הדני. במעמד הקבורה נכח הכנר שלמה מינץ שניגן סוויטה לכינור סולו של יוהאן סבסטיאן באך.

אנדרטת הפסנתר על יד עמינדב
Creative Commons license by Wikipedia

ארתור רובינשטיין הונצח גם ברחוב פיוטרקובסקה בעיר הולדתו לודז' שבפולין.

פסלו של רובינשטיין בלודז'
Creative Commons license by Wikipedia

רובינשטיין נחשב לגדול הפרשנים של המוסיקה של שופן. באחת ההרצאות של גיל שוחט שבהן נכחתי, אמר גיל כי המוסיקה של שופן בביצוע ארתור רובינשטיין, זו אחת הפסגות של התרבות האנושית. קטונתי מלהתווכח עם מאסטרו כגיל שוחט.

מבקרים רבים טוענים כי ארתור רובינשטיין היה במיטבו כאשר ניגן בקונצרטים ולאו דווקא כאשר הקליט באולפנים. הקשר הבלתי אמצעי עם הקהל, הוציא ממנו את המיטב.

הנה רובינשטיין מנגן שופן.

הרשמה לרשימת דיוור

פוסטים אחרונים

סיפורו של ג'יימס מרידית' והמצעד נגד הפחד

סיפורו של ג'יימס מרידית' והמצעד נגד הפחד

אוניברסיטת מיסיסיפי הנמצאת בעיר אוקספורד שבמדינת מיסיסיפי והידועה בכינויה אול מיס (Ole Miss), היא בעלת היסטוריה עשירה ומוניטין מצוין: היא…
צ'ארלסטון - דרום קרוליינה: סיפורם של הריקוד ופורגי ובס

צ'ארלסטון - דרום קרוליינה: סיפורם של הריקוד ופורגי ובס

על ערים רבות בעולם נעשו סרטים, נכתבו ספרים והולחנו שירים, אך כמה ערים אתם מכירים אשר על שמן יש גם…
החייט היהודי וסיפורו של לוי שטראוס

החייט היהודי וסיפורו של לוי שטראוס

כאשר מטיילים ברחבי ניו יורק, קשה שלא להתרשם מריבוי הפסלים והאנדרטאות המוצבות ברחבי העיר, אם בפארקים והגנים השונים, ואם בפינות…
יצירות אמנות בעקבות מלחמה

יצירות אמנות בעקבות מלחמה

ברעום התותחים – המוזות שותקות, כך אומר הפתגם הידוע. אך מה קורה לאחר מכן כאשר התותחים דוממים, אינם רועמים יותר…
אדינבורו - עיר הספרות של אונסק"ו

אדינבורו - עיר הספרות של אונסק"ו

האם אתם מכירים עיר כלשהי בעולם אשר בה אחת מקבוצות הכדורגל נקראת על שמו של ספר? ובאיזו עיר בעולם נקראת…
וינה: הפארק העירוני ואנדרטת יוהאן שטראוס

וינה: הפארק העירוני ואנדרטת יוהאן שטראוס

יום ה-26 ביוני 1921 היה יום חג בוינה. אלפים רבים הצטופפו בפארק העירוני מאחורי אולם הקונצרטים המפואר "קורסלון" (Kursalon) לחזות…
x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

error: Content is protected !!
גלילה למעלה

קבלו עדכונים וחדשות למייל

הירשמו לרשימת הדיוור והבטיחו לעצמכם קבלת עדכונים